کاغذ از سنگ

كاغذ(فیلم) از سنگ(stone paper)  با نام‌ كاغذ از كربنات كلسيم يا Rich Mineral Paper (RMP) نيز شناخته مي‌شود.۸۰ درصد ماده تشکیل‌دهنده کاغذ سنگی از کربنات کلسیم است. غنی‌ترین منبع کره زمین سنگ است و بیشترین سنگی که روی کره زمین موجود است سنگ پایه آهکی است، که می‌توانیم کربنات کلسیم را از آن استخراج کنیم. اطراف ایران مملو از سنگ‌هایی است که پایه آهکی دارند به همین دلیل است که کشور ما کارخانه‌های سیمان زیادی دارد. شاید تولید این کاغذ(فیلم) برای سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی به صرفه نباشد چون صنایع سنگی آنها به اندازه ما غنی نیستند ولی برای کشور ما بسیار با صرفه است.۲۰ درصد مابقی مواد تشکیل‌دهنده این کاغذ از مواد پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن است. برای اتصال کربنات کلسیم و مواد رزینی که همان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن است از موادی به نام coupling agent استفاده می‌شود.

پروژه تولید کاغذ(فیلم) از سنگ تحولی شگرف در تولید کاغذ از طریق فناوري جدید در عصر مدرن است. این فناوري دوستدار محیط زیست بوده و باعث کاهش بسیار زیاد مصرف انرژي می‌گردد. در این فرآیند دیگر احتیاجی به آب، دیگ بخار، افزودن اسید، آلکیل ها، سفید کننده‌ها نمی‌باشد و نیازي به دفع گاز و آب ندارد و از نظر اقتصادي ۱۰۰ درصد قابل بازیافت است.

کاغذ از سنگ بیشتر از آنکه بتواند جایگزین مناسبی برای محصول کاغذ باشد می‌تواند جایگزینی برای مصارف بیشمار پلاستیک در زندگی امروزه ما شود و کمک شایانی در حفظ محیط زیست ما کند. زیرا با توجه به تکنولوژی‌ امروز و فرایند تولید آن که مانند پروسه تولید فیلم‌های پلیمری می‌باشد، هنوز قیمت تمام شده این محصول قابل رقابت با کاغذهای سنتی نیست اما می‌تواند در حوزه بسته‌بندی‌های پلاستیکی و همچنین بخش خدمات تکمیلی کاغذ مانند کاغذهای زد آب، گلاسه و بسته‌بندی ارزش افزوده زیادی ایجاد کند.

شرکت MARCHANTE فرانسه به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید ماشین‌آلات صنعت پلیمر توانسته با بهره‌گیری از تجربه و توانایی خود در طراحی تکنولوژی‌های جدید، خط تولید کاغذ از سنگ را با ویژگی‌های منحصر به فردی طراحی و آماده ورود به بازار نماید.

ویژگی‌های فیزیکی کاغذ از سنگ:

Untitled

Stone-paper-illu

 – آشنایی با روند تولید کاغذهای معمولی

– تفاوت کاغذ از سنگ(Stone Paper) با کاغذهای سنتی(Pulp Paper)

– کاغذ مصنوعی(Synthetic paper)