روند ساخت کاغذهای معمولی در کارخانه

step-3

برای ساختن کاغذ، درختان را می‌برند و به کمک دستگاه‌های ویژه‌ای، تنه‌ی آن‌ها را ریز ریز می‌کنند. سپس تکه‌های کوچک چوب را با مواد شیمیایی)از جمله سود، سولفات یا سولفیت(  و مقدار زیادی آب داغ، مخلوط می‌کنند. به این ترتیب، خمیری از رشته‌های سلولزی به دست می‌آید. آنگاه، خمیر را روی یک توری فلزی می‌ریزند تا آب اضافی خود را
از دست بدهد. سپس خمیر از لابه لای چند غلطک می‌گذرد و آب خود را بیشتر از دست می‌دهد. پمپ‌های مکنده‌ی آب، به این کار کمک می‌کنند. سرانجام، خمیری که به صورت ورقه‌ی درازی درآمده است، با گذشتن از لابه لای غلطک‌های داغ، که در دستگاه‌های بزرگ بیش از ۸۰۰ عدد است، خشک می‌شود و به صورت کاغذ در می‌آید. در پایان کار، دستگاهی که به وسیله رایانه کنترل می‌شود، ضخامت کاغذ، میزان آب موجود در آن و شمار منافذ احتمالی موجود در آن را بررسی می‌کند. در صورت استاندارد بودن، کاغذ برش می‌خورد و به بازار فرستاده می‌شود.
گاهی با بهره‌گیری از مواد دیگری، کاغذهای بهتری ساخته می‌شود. برای مثال، برای این که کاغذ سطح صاف‌تری داشته باشد و آب زیادی به خود نگیرد، نشاسته یا رزین به دست آمده از درخت کاج را به آن می‌افزایند. برای ساختن کاغذهای بسیار نرم و سفید نیز کاغذ را از لابه لای غلطک‌هایی می‌گذرانند که دمای بیش‌تری دارند و سطح آن کاغذ‌ها را با مخلوطی از خاک چینی و آب می‌پوشانند. هم چنین، برای این‌که کاغذ محکم‌تر شود، به آن پنبه می‌افزایند. اگر هم بخواهند از کاغذ، دستمال کاغذی درست کنند، به آن نرم‌کننده می‌افزایند و با کمک مواد شیمیایی، میکروب‌های آن را از بین می‌برند. بنابراین، با بهره‌گیری از مواد گوناگون می‌توانیم کاغذهای ویژه، مانند کاغذهای صافی، کاغذهای روغنی، کاغذهای خوش بو، کاغذ نقاشی، کاغذ خوش نویسی، کاغذهای صنعتی، کاغذ دست شویی و … ساخت.

Hm_pic_1_resized_411px